تاریخ انتشار: چهارشنبه 1399/12/06 - 10:45
کد خبر: 386981

در اردوی «جهاد اکبر» اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل مطرح شد؛

نجابت: شفافیت بدون راه فرار یعنی استثنایی وجود نداشته باشد/ متکی: در اصولگرایان تکثیر هست و به راحتی اصلاح‌طلبان دور هم جمع نمی‌شوند

نجابت: شفافیت بدون راه فرار یعنی استثنایی وجود نداشته باشد/ متکی: در اصولگرایان تکثیر هست و به راحتی اصلاح‌طلبان دور هم جمع نمی‌شوند

عضو کمیسیون امور داخلی مجلس گفت: استیضاح رئیس جمهور ساده ترین راه و در عین حال پر ابهام ترین راه در ادامه مسیر است. یعنی اگر ما بیاییم بگوییم مردم ما خیلی خوب بودیم ما انقلابی بودیم رئیس‌جمهور استیضاح کردیم فایده اش برای کشور چیست برای من اصلاً روشن نیست و حالا در سطح پایین‌تر نمی‌گویم وزرا را استیضاح نکنیم.

به گزارش خبرنگار «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ نوزدهمین دوره اردوی جهاد اکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در مشهد مقدس چهارشنبه ۲۹ بهمن با شعار «تحول در حکمرانی؛ عدالت و کارآمدیی» آغاز به کار کرد. این اردو با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی و با حضور دبیران انجمن های عضو اتحادیه و مسئولان واحدهای خواهران دفاتر برگزار خواهد شد.

در روز چهارم این اردو، روح الله نجابت عضو کمیسیون داخلی مجلس و منوچهر متکی وزیر خارجه دولت دهم در جمع دانشجویان به سخنرانی پرداختند.

ورود کمیسیون اصل نود در عملکرد هیئت رئیسه مجلس

روح الله نجابت عضو کمیسیون امور داخی مجلس در نوزدهمین اردوی تشکیلاتی جهاداکبر اتحادیه انجمن‌های دانشجویان مستقل گفت: شفافیت به عنوان اولین طرح مجلس مطرح و در کمیسیون آیین نامه بررسی شد تا زمان بررسی و برگشت طرح به صحن زمانی طی شد که بخشی از این گذشت زمان طبیعی بود.

وی افزود: طرح اولیه ای که نوشته شد تمرکزش هم روی شفافیت آرا بود منتها بعد که به کمیسیون رفت ابعادی به آن اضافه شد که من معتقدم بخش اول که شفافیت آرا بود باید به سرعت به صحن می آمد و بندهای دیگر به رای گذاشته می شد.

نجابت در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان تاکید کرد: در قرآن کریم در مورد مذکرات می‌گویند که این ضررها را دارد آخر آیه می فرماید البته منافعی هم دارد شفافیت برعکس این است که منافع جدی دارد و مضراتی هم دارد.

این نماینده مجلس افزود: درباره اشکال شفافیت می گویند که مثلاً یک گروهی فشار می‌آورند روی نماینده ها که اینها مثلا رای شان به نفع آن طبقه خاص باشد من فکر می کنم قصه شفافیت در ابتدا آسیب‌ها و فشارهایی دارد ولی خود به خود بعد از یک مدتی عادی می‌شود.

وی گفت: اگر احیاناً مطلبی در مورد مضرات شفافیت می گویم ناظر بر این است که واقع بینانه می خواهیم تحلیل کنیم. شفافیت سرجمع منافعش به مضراتش می چربد.

نجابت درباره این سوال که آیا مجلس به جز شفافیت آرای نمایندگان برنامه ای برای شفافیت در بقیه ابعاد نمایندگان ندارد؟ تاکید کرد: یکی از جریان های جدی مطالبه گری در فضای مجازی از ابتدای طرح شفافیت تا همین اواخر این بود که شفافیت بدون راه فرار یا شفافیت بدون ماده فلان، منظورشان هم این است که شفافیت هیچ استثنایی نداشته باشد.

وی ادامه داد: اگر شفافیت را در قالب شفافیت آرا دنبال کنیم اگر تصویب شود خودش چنگک ما می شود برای به دست آوردن بقیه ابعاد شفافیت، چون بقیه ابعاد شفافیت که الان قانون نیست باید به رای گذاشته شود و اگر رای آنها شفاف نباشد احتمال اینکه رای بیاورند ضعیف است ولی اگر شفافیت آرا تصویب شود احتمال تصویب بالاست.

وی درباره سوال دیگری درباره شکایت مردمی از رئیس جمهور اظهار داشت: کمیسیون اصل نود، هشت عضو اصلی دارد آقای پژمان فر رئیس کمیسیون اصل ۹۰ بهتر می دانستند من هم روی جزئیات این پرونده ها نرفتم بررسی کنم ولی آن چیزی که کلیت متوجه شدم عمده حول ناتوانی در اداره کشور است و در ابعاد مختلف آن.

نجابت در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان که «برخی‌ها می گفتند کمیسیون اصل نود باید در مورد عملکرد هیئت رئیسه مجلس هم ورود داشته باشد که چرا استیضاح هایی که به حد نصاب قانونی می‌رسد در مجلس طرح نمی کند و نمی گذارد فرایند قانونی اش رخ بدهد و به تعویق می اندازند تا دولت به اتمام برسد؟»، گفت: این دو بعد دارد یک بعد حقوقی و یک بعد سیاسی. از بعد حقوقی در آیین نامه صراحت دارد که درخواست استیضاح شد باید در مسیر قرار بگیرد و بررسی شود این محل اشکال است. از حوزه سیاسی یک مقدار این مدل رفتن به سمت استیضاح رئیس جمهور به وزرا مدل حساب شده ای نیست.

وی تصریح کرد: استیضاح رئیس جمهور ساده ترین راه و در عین حال پر ابهام ترین راه در ادامه مسیر است. یعنی اگر ما بیاییم بگوییم مردم ما خیلی خوب بودیم ما انقلابی بودیم رئیس‌جمهور استیضاح کردیم فایده اش برای کشور چیست برای من اصلاً روشن نیست و حالا در سطح پایین‌تر نمی‌گویم وزرا را استیضاح نکنیم. ۷ یا ۸ وزیر استیضاح شود هم وقت مجلس و هم کشور و هم فضای افکار عمومی گرفته شود برای چیزی که من از شما می‌پرسم نتیجه اش چیست؟ چه اتفاقی در اداره کشور می افتد؟ بعد حقوقی اش را از این منظر مورد اشکال می دانیم.

تلاش برای وحدت و پرهیز از تخریب/ خلا گفتمانی نیست

منوچهر متکی وزیر اسبق امور خارجه دولت دهم در جمع دانشجویان «جهاد اکبر» گفت: با چنین شرایطی و دو راهبرد گفتمان گام دوم و نگاهی دوباره به محتوای حکمرانی ما به ویژه درکارگزاران حکمرانی، ما به استقبال انتخاباتی می رویم با طرحی نو. شورای وحدت یک چنان سرمایه و پیشینه‌ای را در ساز و کار خودش دارد و در عرصه انتخابات فعال بوده است. هدف ایجاد و تقویت نیروهای هم سو در موضوعات مهم کشوری است. وظیفه دیگر ورود به انتخابات است. ما به عنوان یک مجموعه سیاسی همه کارهای حوزه انتخابات را انجام می‌دهیم در حوزه های مختلف، تعامل با دیگر مجموعه های سیاسی و اصولگرا هم از دیگر وظایف ماست. شورای وحدت این هدف را دارد که با قرارگاه مشترکی به استقبال انتخابات برود و با نامزد واحدی وارد شویم.آقای موحدی کرمانی رئیس شورای وحدت به دو حلقه رمز تاکید کرد؛ تلاش برای وحدت و پرهیز از تخریب.

متکی در پاسخ به این سوال که اصولگرایان دارای خلا محور گفتمانی شده‌اند و بیشتر بر محور اشخاص می‌چرخد و بحران رهبری در طیف اصولگرایان داریم و در اصولگرایان بحث تکثیر آرا وجود دارد، گفت: اینکه در اصولگرایان تکثیر هست و به راحتی اصلاح‌طلبان دور هم جمع نمی‌شوند نکته مهمی است اما این به معنای نداشتن گفتمان برای گفتمان سازی و رسیدگی به مسائل کشور نیست اصولگرایان مبانی و چارچوب‌های اعتقادیشان روشن است و مرزهای فکری حوزه سیاست خارجی مشخص است و در حوزه های داخلی هم نظراتمان معلوم  است ممکنه یک اختلافات جزئی وجود داشته باشد اما به این معنا نیست که  اختلافات فراوانی وجود دارد.

وزیر اسبق امور خارجه در ادامه افزود: قبول دارم گفتمان را باید مدون روشن تر و با ادبیات روز و قابل فهم برای عموم در قالب یک تابلو تدوین کنیم. اگر بخواهیم انتخاباتی حرف بزنیم آن می شود برنامه که یک مجموعه با انتخاب کاندیدهای مورد نظرش که به مردم ارائه می دهد متاسفانه در این قسمت همه مجموعه‌های سیاسی در کشور ما ضعیف بودند و بیشتر انتخابات شخصیت محور شده.  شاید در تفاوت بین اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در حوزه بایدها و نبایدها یک الزامات و یک معذوراتی وجود داشته باشد که ممکن است در طرفی اعتقاد به آن الزامات  نباشد و توجه بر آن معذورات نشود اما مجموعه اصولگرا نمی تواند آن معذورات که برآمده از انقلاب است نه مصلحت های شخصی به آن پایبند نباشند یا به آن معذورات توجه نداشته باشند.

متکی با بیان اینکه در حوزه سیاست خارجی دو نگاه کلی متفاوت از اول انقلاب وجود داشته، گفت: یک نگاه برآمده از متن انقلاب و آموزه‌های امام و نمودهای مقام معظم رهبری و اصول قانون اساسی و اسناد بالادستی که اینها ما را پرهیز می دهند که مقابل دیگران از خطوط قرمز عبور کنیم به عبارت دیگر تسلیم تحویل‌ها و زورگویی ها نشوید واقع گرایی را مبتنی بر اصول گرایی می پذیرد اما در جریان دیگر این باور متفاوت است آنها معتقداند وضع موجود را این گونه که هست ببینیم و ما باید با شرایط کنار بیاییم و راه بیاییم و بپذیریم و تسلیم بشویم این دو تعریف متفاوت است. 

وزیر دولت احمدی نژاد در پاسخ به این سوال که مسئله اصلی برای مردم این است که شورای وحدت اصولگرایان که تشکیل شده، برای حل مشکلات کشور و انسداد هایی که وجود دارد به غیر از نقد دولت گذشته چه برنامه مشخصی دارند، بیان کرد: در انتخابات ۹۶ اتفاق بسیار خوبی افتاد و اینکه اصولگرایان به معنای اردوگاه‌های اصولگرایی اتفاق کردند حالا چه یک اردوگاه و چه چند اردوگاه اتفاق کردند در مورد جناب آقای رئیسی.  وقتی اتفاق این گونه عام ایجاد می‌شود معنایش این نیست که هر فرد دیگری را ما منع کنیم از حضور، لذا ما وقتی می‌گوییم اصولگراها متعهد بشود، اختلاف نکنند در ورود به انتخابات معنایش این نیست که هیچ کس دیگری نیاید، معنایش این است که قرارگاه های اصولگرایی در انتخابات به تصمیم‌گیری واحدی برسند و این تصمیم گیری واحد اثر وضعی خودش را خواهد داشت.

وی همچنین در پایان گفت: اما در مورد پساانتخابات معمولا ما دو آفت داریم یکی اینکه کسانی که انتخاب می‌شوند رها می‌شوند به اعتقاد ما کار اصلی بعد از انتخاب افراد شروع می شود، شروع ایجابی منظورم هست. آفت دیگر سهمیه خواهی است، یک آفت که بلا‌استثنا در همه جریانات سیاسی وجود دارد و کلید راهگشای آن هم شایسته‌سالاری است.

نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
1399/12/08 - 13:20

فکر کنم شورای وحدت نفوذی جریان رقیب هستند که قصد دارند با مطرح کردن نام افراد معلوم الحالی نظیر لاریجانی جوانان اصولگرا را دلسرد و نا امید کرده و همان بلایی که بر سر اصلاحطلبان آمده بر سر جریان اصولگرا بیاورند .جوانان اصولگرا می بایستی در برابر این حرکات مشکوک به میدان آمده و در برابر این انحرافات در جریان اصولگرایی که این جریان را به سرنوشت جریان رقیب مبتلا می نماید جلوگیری کنند.
تورهای مسافرتی آفری
فیلم/ شوخی گل آقا با امام خمینی با این ولخرجی‌ ورشکست نشوید؟
فیلم/ می‌خواهی امر به معروف کنی؟ اول به خودت نگاهی بنداز!
حذف سریال «حشاشین» از تمام سکوهای ایرانی
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آغاز عرضه خودروهای برقی از هفته آینده
هیأت اجرایی موقت فراکسیون انقلاب اسلامی‌ مجلس دوازدهم انتخاب شد
۸۵ میلیون ریال به حساب حجاج سال ۱۴۰۲ برگردانده می‌شود
برگزاری نشست همدلی و همفکری نیروهای انقلاب با حضور ۱۴۰ نماینده منتخب
جمعی از معلمان سراسر کشور فردا با رهبر انقلاب دیدار می‌کنند
لایحه امنیت شغل کارگران امروز در دولت تصویب شد
تامین ۴.۸ میلیارد دلار ارز در مرکز مبادلات برای واردات از ابتدای سال
شاخص بورس تهران ۱۲ هزار و ۲۲۶ واحد افت کرد
واردات خودروهای کارکرده در انتظار ابلاغ دولت به وزارت صمت
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
شرایط پرداخت ارز حجاج اعلام شد
دیدگاه مالکان جدید می‌تواند استقلال را متحول کند
چرا گزارش بی‌بی‌سی درباره نیکا شاکرمی جعلی است؟
نسخه پیچیده فروش اینترنتی دارو
فیلم/ ورود نیروهای پلیس برای سرکوب دانشجویان در دانشگاه یوتا
آموزش و مهارت‌آموزی به ۲۰۰ هزار دانش‌آموز کشور
واریز ۳ مطالبه مالی معلمان تا پایان اردیبهشت
اعلام جزئیات ترمیم معدل داوطلبان کنکور
آزمون مجدد برای این کنکوری‌ها برگزار می‌شود
دانشجویان معترض ساختمان دانشگاه کلمبیا را تسخیر کردند
تجمع دانشگاهیان شریف در حمایت از خیزش دانشجویان در جهان
ایجاد مراکز مشاوره فعال برای حل مشکلات دانشجویان
حمایت نمایندگان از دانشگاهیان آمریکایی و اروپایی حامی غزه
دانش آموختگان ما وعده صادق را رقم زدند
معرفی ۲۵۰ موقعیت شغلی در نمایشگاه کار دانشگاه صنعتی امیرکبیر
مخبر خواستار اجرای سریع سند تحول بنیادین آموزش و پرورش شد
تصویب راه‌اندازی کانون نهج‌ البلاغه در دانشگاه‌ها
جذب ۷۲ هزار معلم از طریق آزمون‌های استخدامی
فراهم شدن امکان تغییر محل آزمون دانشجویان پیام نور
مهلت انتخاب رشته دکتری برای بار سوم تمدید شد
اعتراضات دانشجویی در آمریکا می‌تواند به «مردم عادی» هم منتقل شود
لزوم هدایت درست انتخاب رشته دانش آموزان در دانشگاه‌
پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
جذب نیروی امریه در پژوهشکده علوم بهداشتی جهاددانشگاهی
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top